Het eten van noten verlaagt de hoeveelheid LDL-cholesterol, apoB en triglyceriden in het bloed en het effect zou groter kunnen zijn als er een grotere hoeveelheid noten wordt gegeten.

Het vaak geopperde positieve effect van noten op cardiovasculaire gezondheid is nu bevestigd door een meta-analyse. Volgens het onderzoek leidt het eten van noten tot een vermindering van het LDL-cholesterol, het apoB en het triglyceridegehalte. Het onderzoek werd gepubliceerd in het ‘American Journal of Clinical Nutrition’.

Onderzoekers van de Tufts University in Boston (Massachusetts) namen 61 onderzoeken met 2582 deelnemers op in hun analyse. De interventies duurden tussen de 3 en 26 weken (gemiddeld 4) en noten – amandelen, macadamianoten, pecannoten, pijnboompitten, pistachenootjes en walnoten – werden aangeboden. De hoeveelheid varieerde van 5 tot 100 gram per dag; het gemiddelde was 56 gram. Alle deelnemers waren ouder dan 18 jaar en hadden geen hart- en vaatziekte.

Het onderzoek toonde aan dat verschillende bloedwaarden significant verbeterden door de consumptie van noten in vergelijking met die van de controlegroepen. Concreet verlaagde een dagelijkse portie noten het totale cholesterol met 4,7 mg/dl, het LDL-cholesterol en apoB met 3,7 mg/dl, en triglyceriden met 2,2 mg/dl. Volgens het rapport was de beslissende factor de hoeveelheid noten die werd gegeten; niet het soort noten.

Er komt steeds meer bewijs dat de consumptie van noten het risico op hart- en vaatziekten kan verlagen, zegt onderzoeksauteur Liana Del Gobbo. De uitkomsten tonen aan dat vooral diabetici en mensen met insulineresistentie profiteren van het eten van noten, zegt ze. Bijzonder sterke effecten werden gevonden bij mensen met diabetes type 2 met betrekking tot apolipoproteïne B, dat zelfs betere informatie oplevert over het risico op een hartziekte dan het LDL-gehalte.